maandag 2 februari 2015

Liefdevolle opdracht, diepgaande gevolgen {Jozua 3:5}

Jozua, de man die van de Heer een grote opdracht kreeg.
Het volk liep al jaren in de woestijn. Hun leider was pas geleden overleden. Nu was het tijd om naar het Beloofde Land te gaan. Onder leiding van Jozua.
Voordat ze het Beloofde Land in konden gaan moesten ze eerst door de Jordaan. Voordat ze op pad zouden gaan, door de Jordaan heen, kregen ze een speciale opdracht van God:
Wanneer u de Levitische priesters de ark van het verbond met de HEER, uw God, ziet dragen, 
dan moet u het kamp opbreken en de ark volgen. 
Maar blijf op grote afstand, ongeveer tweeduizend el, kom niet dichterbij. 
Dan kunt u zien welke weg u moet volgen, want u bent hier nooit eerder geweest.’
{Jozua 3:3-4}

Herkenbaar voor je leven? Voor mij niet. Is het niet zo dat we het liefst vooraan lopen, zo dicht mogelijk bij de optocht, zo dicht mogelijk bij het spektakel? Ineens moet ik denken aan speurtochten. Je loopt het liefst zo snel mogelijk, zo dichtbij mogelijk bij de aanwijzingen. Maar hoe groot is de kans dat je in al die ijver niet de aanwijzingen over het hoofd ziet?! 
Ik vind deze tekst zo pakkend en treffend. Alsof God zegt: Leun maar achterover, Mijn kind. Ik heb het allemaal onder controle. Doe maar rustig aan, kom niet te dichtbij, je zult de weg zien die je gaan moet. Ook al ben je hier nog nooit geweest, je zult weten welke kant je op moet. 
Wauw, ik krijg gewoon een rilling over mijn lichaam. Die afstand is soms goed. Je hoeft niet er boven op te zitten. Neem wat afstand, zie de dingen in perspectief. Gun jezelf de ruimte om te genieten van wat er om je heen gebeurd. God heeft het allemaal in de hand. Hoe tegenstrijdig het misschien voelt, zo voel ik het nu wel even, de woorden die ik schrijf zijn mooi, maar dan de praktijk.. 
Maar heeft die tegenstrijdigheid niet te maken met het vers dat volgt? De angst die gevoed wordt door het verleden?! 
En Jozua zei tegen het volk: ‘Reinig u, want morgen zal de HEER 
in uw midden wonderen verrichten.’
Joshua 3:5  - More Bible verse images at www.versifylife.com
Ik hoop dat je de oproept hoort en voelt zoals ik hem nu voel. Hoe kunnen wij opzien tegen de dag van morgen om de fouten en vergissingen die we vandaag maken?! Hoe kan het ons ellendig maken en schuldig. Maar dan dit wonderlijke vers. De oproep om je schoon te maken. Niet letterlijk schoonmaken, maar van binnen. Je hart moet schoon worden. Je mag ze neerleggen voor God. Vanavond in gebed. Geef je maar bloot, je bent bij Hem veilig. En neem het serieus! Stel niet uit tot morgen. Morgen zal de Heer wonderen verrichten, dat doet Hij elke dag opnieuw! 

ps: misschien nog mooi om te vermelden. Ik ging op zoek naar wat reinigen betekend en ik vertaalde het naar het Latijn. Nu zijn vertaalmachines op het web niet zo betrouwbaar, dus laat het weten als het mis is.. Maar ik kwam uit bij het woord 'mundum'. Toen ik dat weer terug ging vertalen naar het Nederlands kwam ik uit bij 'wereld'. Reinigen van de wereld.. Misschien is dat onze opdracht.. 



1 opmerking:

  1. Dank je wel voor deze mooie ochtendstudie ( ik lees hem hier heel vroeg nu). Dar rein blijven is een wortseling. Maar gelukkig is daar Jezus ( onze Joshua)

    BeantwoordenVerwijderen